Ny supersignering for Steinkjer fotballklubb

Granit Buzuku (27) skal spille i Steinkjer fotballklubb i 2020.

Granit Buzuku var et av de heteste navnene i svensk fotball etter 2017-sesongen hvor han storspilte og hamret inn 14 mål på 25 kamper for IFK Timrå. Nå kommer 1993-modellen til Guldbergaunet og Steinkjer fotballklubb.

– Lagbyggingen fortsetter, konstanterer en meget fornøyd hovedtrener Mattias Nylund etter det han kaller for en ny supersignering for klubben.

– Her får vi inn enda en velskolert spiller med landslagserfaring fra ungdomslag og som har spilt i Superettan for GIF Sundsvall. Granit er i tillegg til å være en god fotballspiller også en veldig fin type å få inn i laget. Han går gjerne foran i “krigen”, men samtidig er han en omtenksom og reflektert spiller med enormt potensial.

Offensiv spiller

Han karateriserer Buzuku som en offensiv spiller som scorer mange mål, er god med ballen og en typisk tilrettelegger – og som en ledertype både på og utenfor fotballbanen.

Dette er den andre velrenomerte spilleren Nylund nå henter fra Sverige. I forrige uke ble det kjent at Amaro Bahtijar også er klar for klubben. Nylund gjør et poeng av at han med disse signeringene ikke henter spillere som er over middagshøyden, men som fortsatt er veldig “sulten” og dedikert til fotball.

– Jeg leter etter typene. Typene som kan være med å heve Steinkjer fotballklubb på alle plan – både som person, på treningsfeltet og i kampsituasjon.

Ønsket av store klubber

Selv om mange store klubber i Sverige jaktet Busuku valgte han å fortsette i IFK Timrå. Kjæresten var nemlig gravid med tvillinger.

I etterkant viste det seg å være et veldig klokt valg i det som skulle bli et tøft år for Timrå-spilleren og kjæresten. Buzuku fortalte til Trønder-Avisa om den tragiske hendelsen:

– Vi ventet tvillinger, og gledet oss veldig til det, men det skjedde det som ikke skulle skje. Det ene fosteret gikk bort tidlig, og det andre barnet ble tatt ut av magen i 8. måned.

Foreldrene fikk beskjed om at barnet levde, men så viste det seg at gutten ikke klarte seg.

Til Levanger – og tilbake

I 2019 signerte han for Levanger fotballklubb og Magnus Powell. Han var en fremtrenden spiller for klubben som han valgte å forlate etter halvspilt sesong. Hans kone var på nytt gravid, og med historien tatt i betraktning ville Granit tilbake til Sverige for å ta seg av kona og der nyfødte barnet.

Han spilte 10 kamper for IFK Timrå i høssesongen og scoret tre mål. Nå er 27-åringen klar for å være med å løfte Steinkjer.

Vi gleder oss! #girrigirri!

Fakta om Granit Buzuku:

• Født i 1993 i Lycksele. Oppvokst i Sundsvall.

• Han var et stort talent i kampsporten taekwondo

• Hans søster Kozovare er både skadinavisk og svensk mester i boksing, og broren Faton har også spilt i Superettan.

• I 2009-2011 spilte han for GIF Sundsvalls talentlag.

• I 2012 signerte han som 19-åring A-lagskontrakt med GIF Sundsvall, og året etterpå fikk han en treårskontrakt med laget.

• I 2015 ble han utlånt til Egersund (som ble trent av Magnus Powell og Mattias Nylund) før han i 2016 dro tilbake til svensk fotball og Team TG FF, FK Luleå og IFK Timrå og bøttet inn med mål.

• I 2019 signerte han for Levenger FK, og var en av vårsesongens viktigste spillere for Levangerklubben.