Med røtter tilbake til 1910

Steinkjer Fotballklubb er en tradisjonsrik klubb i Trøndelag som spiller sine hjemmekamper på Guldbergaunet. Klubben har barne- og ungdomslag fra de yngste årsklassene opp til juniornivå. I tillegg har klubben tilrettelagt lag og seniorlag for både kvinner og menn.

Integrering og inkludering

Vi i Steinkjer Fotballklubb mener at fotball har en unik evne til å samle mennesker. Derfor legger vi stor vekt på å inkludere alle, uansett kulturell bakgrunn, kjønn eller funksjonsevne. Gjennom våre ulike lag og aktiviteter sørger vi for at alle som ønsker å spille fotball, får muligheten til å delta i et trygt og støttende miljø. Vi tror på fotballens kraft til å bygge broer og styrke lokalsamfunnet vårt.

For å styrke dette arbeidet ytterligere, jobber vi for at hvert lag i klubben skal ha en egen inkluderingsansvarlig. Denne personen har som oppgave å sikre at alle spillere føler seg velkomne og integrert i laget, og bidra til at våre verdier om inkludering gjennomføres i praksis.

SFK Unik – tilrettelagt fotball

For de som har behov for ekstra tilrettelegging, tilbyr vi egne fotballaktiviteter som er tilpasset individuelle behov. Vårt tilrettelagte fotballtilbud sikrer at alle kan delta på en måte som passer dem, med fokus på glede, mestring og sosialt fellesskap. Våre trenere og ledere har lang erfaring på tilrettelegging, og vi sørger for at alle våre spillere føler seg verdsatt og inkludert.

Trening integreringslag voksne

Gjennom hele året, både innendørs i fotballhallen om vinteren og utendørs på sommeren, setter SFK av banetid slik at voksne fra ulike nasjoner kan møtes og spille fotball sammen. Dette bidrar til integrering, fellesskap og sosialt samvær på tvers av kulturer.

Kveldsmattilbud

Steinkjer Fotballklubbs kveldsmattilbud har utviklet seg fra et klubbtiltak til å bli et viktig sosialt samlingspunkt for hele kommunen. Hver mandag samles mellom 150 og 300 personer, inkludert medlemmer fra både jente- og guttefotballen, seniorlagene, og tilrettelagt-lagene, for å dele et måltid. Tiltaket er inkluderende, og ingen blir utelatt. Dette initiativet bidrar til å skape et sterkt fellesskap og økt respekt på tvers av ulike grupper. Kveldsmaten er åpen for alle, også de utenfor idretten.

Utstyr og klær

Inkluderingsutvalget har alltid et utvalg av treningsklær, fotballsko, leggbeskyttere og lignende utstyr tilgjengelig som kan lånes ut eller gis til dem som trenger det for å kunne delta i aktiviteter i SFK. Du kan ta kontakt med klubben, men ofte vil lagets inkluderingsansvarlige oppdage og følge opp slike behov.

Vi gleder oss til å se deg på banen, eller kanskje til en hyggelig kveldsmat sammen?