Kommuneoverlege Rognerud besøkte SFKs fotballskole

Kommuneoverlege Sunnvia Rognerud (til venstre), styreleder Gisle Almlid-Larsen og smittevernansvarlig John Sjelvåg på Guldbergaunet mandag formiddag.
Mandag morgen startet Tine fotballskole på Guldbergaunet. Kommuneovelege Sunniva Rognerud var tidlig på plass for å se hvordan Steinkjer fotballklubb løste smittevernoppgavene etter at klubben i helga fikk beskjed om at en spiller på herrelaget har fått bekreftet Covid-19.

– Det jeg ser her gjør meg trygg på at det var et riktig valg å gjennomføre fotballskolen som planlagt. Jeg er imponert over måten klubben har organisert aktivteten – med faste plasser, små grupper, godt vakthold og egen smittevernansvarlig, sa Rognerud under besøket på Guldbergaunet.

Daglig leder i Steinkjer fotballklubb, Tove Dyrstad, sier at klubben har lagt inn ekstra ressurser for å være en trygg arena for fotballskolen.

– Vi har stått på i hele helga og har hatt en super dialog med kommuneoverlegen som anbefalte oss å kjøre som planlagt. Vi sendte ut informasjon om at vi hadde full forståelse hvis påmeldte ikke ville stille på fotballskolen, men så langt tror jeg bare sju av i alt cirka 145 påmeldte ikke kom første dag.

Gisle Almlid- Larsen er fornøyd med at kommuneoverlege Sunniva Rognerud besøkte Guldbergaunet for å observere hvordan SFK praktisk forholder seg til smittevernveilederen.

– Besøket er initiert fra SFK. Hun var godt fornøyd med smitteverntiltakene, men var bekymret for varmen. Tiltak blir satt igang for å bedre det. Nå går Isbitmaskinen går for fullt, sier Almlid-Larsen og legger til at daglig leder Tove Dyrstad er leid inn til fotballskolen hele uka.

– På den måten avstår vi fra å bruke andre ansatte inntil de er klar igjen, sier styrelederen.

Mandag formiddag var det full aktivitet på Guldbergaunet.