Mattias Nylund er ansatt som ny hovedtrener i SFK

Mattias Nylund (40) er ny hovedtrener i Steinkjer fotballklubb. Foto: Privat.

Mattias Nylund har bakgrunn som spiller i AIK, Sundsvall og Ålesund. Han har spilt profesjonell fotball i Sverige, Norge, Danmark og Østerrike – og han har vært hovedtrener for flere lag i Norge og Sverige. Nå tar han fatt på oppgaven med å bygge et nytt, solid fotballfundament i Steinkjer.

– Jeg har vært i Steinkjer og fått et veldig positivt inntrykk av både klubben, treningsfasilitetene og byen forøvrig. Jeg opplevde en fremtidstro som gjør at jeg virkelig gleder meg til å ta fatt på denne oppgaven, sier Nylund.

Vil utvikle spillere og klubb

Han kommer fra jobben som hovedtrener fra svenske FK Timrå som han ledet den siste halvdelen av 2019-sesongen. Før han tok over FK Timrå var han hovedtrener i henholdsvis Sundsvall Damefotballforening og Egersund.

– I Egersund lykkes jeg og kollega Magnus Powell å utvikle en hel spillergruppe. Vi jobbet med utvikling av spillere samtidig som vi gjorde hele klubben mer profesjonell i alle ledd, forklarer Nylund.

Før jobben som hovedtrener i Egersund var han ansvarlig for eliteserieklubben Sundsvalls juniorsatsning.

– Jeg fikk her muligheten til å jobbe aktivt med å utvikle hver enkelt spiller – både som fotballspiller og menneske. Dette er en erfaring som blir viktig å ta med seg som hovedtrener i Steinkjer, sier Nylund.

– SFK er et spennende prosjekt

Nylund beskriver Steinkjer som et spennende prosjekt og en mulighet han ikke kunne takke nei til. Nå håper han å kunne takke for tilliten ved å bidra til at klubben løfter herrelaget oppover i divisjonene igjen.

– Dette er en fotballreise jeg ønsker å være med på. Sammen med gode spillere, gode trenere og en sterk administrasjon skal vi bygge en klubb med ny drivkraft og nytt engasjement, sier Nylund.

Sterk fotballfaglig

Mattias Nylund er utdannet som Uefa Advance- og UEFA elite Youth-trener. Han er usikker på når han skal lede sin første Steinkjer-trening, men lover at det skal bli så snart som praktisk mulig.

– Jeg må ordne en del praktiske ting hjemme i Sundsvall men det skal ikke gå lang tid før jeg er på feltet på Guldbergaunet. Litt rydding, pakking og en seks timer lang kjøretur så er jeg på plass, smiler Nylund.

•••

Fakta:

Mattias Nylund, 40 år. Født og oppvokst i Sundsvall. Som aktiv har han flest kamper som back, men la opp etter 2010-sesongen på grunn av mange skader under oppholdene i Trelleborg og GIF Sundsvall.

Erfaring som profesjonell fotballspiller: SV Josko Ried (1999), Sundsvall (2000-2003), AIK (2003), Ålesund (2006-2007), Trelleborg (2007-2009). 1 landskamp for Sverige.

Erfaring som trener: Junioransvarlig i Sundsvall (2011-2014), Trener/spillerutvikler i Egersund (2015), Hovedtrener Sundsvall Damefotballforening (2017-2019), Hovedtrener i FK Timrå (2019).