– De siste 10 årene har vært en stille revolusjon

Skryt: Jan-Roar Saltvik er leder i Trøndelag fotballkrets. Lørdag ledet han et seminar om jentefotball og var full av lovord om utvilingen i Steinkjer-regionen.
Leder i Trøndelag fotballkrets, Jan Roar Saltvik, skryter voldsomt av jentefotballen i Steinkjerområdet. Han sier den i landssammenheng er unik og kaller det en stille revolusjon. Nå mener han både publikum og næringsliv må skjønne verdien av det som er i ferd med å skje.

I forbindelse med Trønderidrettens møteplass på Steinkjer i helga inviterte Trøndelag fotballkrets til seminar om jentefotball på Campus i Steinkjer. Seminaret ble ledet av fotballkretsens leder Jan Roar Saltvik, mens Sandvollan IL og Steinkjer fotballklubb var invitert til å fortelle som sitt arbeid på og utenfor treningsfeltet – henholdsvis med rekrutteringsarbeid for de yngste og  forankringen i arbeidet med å bygge opp en sterk jentesatsning i klubbene.

– Det gleder meg stort å være her. Egentlig skulle generalsekretæren i Fotballforbundet også ha vært her og hørt på dere. For dette er på alle måter akkurat det vi ønsker å høre. Kort sagt presenterer dere et mønsterbruk til etterfølgelse, sa Saltvik og forklarte videre:

– Steinkjer videregående har hele tiden vært langt fremme i skoa når det gjelder god dialog og kommunikasjon med spillere, klubb, ambisjoner og ikke minst trenerutdanning. Nå ser vi virkelig resultatene av god jobbing over tid nå.

Stor betydning

Saltvik mener at jente- og damefotballen i Steinkjer de siste ti årene har gått fra å være nesten usynlig til å være den kanskje mest betydningsfulle fotballen i Steinkjerområdet.

– Det er en et resultat av at det i lang lang tid er gjort mye riktig på damesiden. Det må folk i styre og stell i klubben ta innover seg og bejuble. Verdien av det som har skjedd med jente- og damefotballen i Steinkjerområdet er enorm, sier Saltvik.

Gjøran Skjellegrind fortalte hvordan Sandvollan IL går fram for å sikre at de yngste i klubben får et godt tilbud. Allerede sommeren før det yngste fotballkullet i klubben inviteres til trening har styret kartlagt hvem som kan være i støtteapparatet, og når det er klart for første trening inviteres alle i det yngste kullet til trenings og etterpå er det middag på klubbhuset for hele familien.

– En fremdragende måte å sikre både kvalitet og inkludering, mener Saltvik og peker også på jobben Sandvollan IL har gjort for å samle klubbene rundt Steinkjer til felles kampdager.

Fremmer samarbeidsmodellen

Bernt Myrvold og Jørn Holmen la fram tankene og visjonen bak Steinkjers satsning på jente- og damefotballen de siste årene. En av hovedårsakene til at vil lykkes er at vi jobber for å skape en best mulig dialog mellom naboklubbene, mener Bernt Myrvold som er assistenttrener på damelaget.

– Hver høst kaller sportslig leder for jente- og damelagene i Steinkjer fotballklubb inn alle klubbene rundt Steinkjer til et samarbeidsmøte for å kartlegge spillere og antall lag inn mot neste sesong. Det har ført til en god dialog mellom klubbene, og åpnet opp for at det skal være enkelt for de spillerne som ønsker noe mer kan komme til SFK. Men minst like viktig er det at spillere som kanskje ikke vil bruke så mye til på fotball får hjelp til å finne seg en klubb som passer til sine ambisjoner.  På en slik måte får vi en fin og logisk spillerlogistikk i klubbene, sier Myrvold.

Myrvold har vært jentetrener siden han startet med 2000-kullet i Steinkjer i 2006. Han har god oversikt over det som foregått i jente- og damefotballen i Steinkjer det siste tiåret, og mener kontinuitet på trenersiden også er og har vært en styrke for klubbene i Steinkjerområdet.

– Vi er flere som har vært med i dette ”gamet” lenge – både fra SFK og naboklubbene. Vi som er trenere i SFK på j17 og seniornivå må anerkjenne det faktum at spillerne vi har til enhver tid er et resultat av spillerens motivasjon over mange år, og den påvirkning trenere og medspillere har hatt i ulike moderklubber. Når en av våre spillere for eksempel er ferdig med C-lisensen som trener – eller har vært med å vunnet OBOS-cup for Steinkjer er de i mitt hode forbilder for unge, håpefulle i moderklubb. Derfor er det så viktig at vi deler på klubbfølelse og tilhørighet med moderklubbene. Sammen blir vi sterke, sier Myrvold.

Visjon og praksis: Bernt Myrvold (assistenttrener på damelaget) og Jørn Holmen (hovedtrener for J17) fortalte om SFK sine tanker om videre utviklingen om jenteforballen i distriktet.