«Gjertis» og Tove i Bua fikser kveldsmaten

Blide damer som ordner kveldsmat i Bua på Gaunet, Gjertrud Løberg og Tove Dyrstad.

Kveldsmat i Bua har vært en braksuksess etter åpningen i januar. På det meste har nesten 100 sultne besøkende kjøpt seg mat i Bua i løpet av en kveld. ­

– Ideen fikk vi etter en kveldskamp på Kleppen i Namsos hvor det ble servert mat både til hjemme- og bortelag, smiler Gjertrud Løberg når hun forteller hvordan hun og Tove Dyrstad drodlet frem ideen om å mekke kveldsmat i Bua to dager i uka.

– Sjefen sjøl – altså Kristoffer – likte ideen, og da var det bare å sette i gang.

Enorm respons

Allerede fra første «serveringskveld» ble Bua veldig godt mottatt, og nesten hver mandag og tirsdag har det vært over 50 spillere, trenere og foreldre innom for å kjøpe kveldsmat og slå av prat.

– Responsen har vært helt enrom. Det er tydelig at både store og små setter pris på tilbudet om «hjemmelaget» og sunn mat etter trening, sier Løberg og forteller hvordan hun og Tove Dyrstad pløyer tilbudsaviser for å finne billig og god mat.

– For klubben sin del handler ikke dette om å tjene penger, men først og frest for å bygge en klubbfølelse utover både klubbens egne lag og naboklubbene som har trent på Guldbergaunet i vinter. Ofte har også trenerne blitt med lagene inn for kveldsmat, og jeg tror dette også bygger et positivt samholdet innad i de forskjellige lagene også.

Ressursperson

«Gjertis» har ikke bare ansvaret for kveldsmaten på Bua. Hun er også lagleder for damelaget og sørger gjerne på matservering for herrelaget når det blir spørsmål. Hvor mange dugnadstimer hun legger igjen på Guldbergaunet i løpet av en uke har han aldri tenkt på.

– Alle disse oppgavene gir meg mye mer energi enn om jeg bare hadde blitt sittende hjemme. Jeg kan selvsagt være sliten når jeg kommer hjem etter en lang kveld, men det er på en god måte.

PS! Det blir kveldsmat i Bua hver tirsdag og torsdag i høst mellom klokka 17.30 og 20.00. Velkommen!