Granhus-dobbel sikret seier

Silje Granhus jubler etter å ha sendt SFK opp i ledelsen.

Byåsen fikk en drømmestart på kampen, men Silje Granhus og resten av damelaget våknet opp snudde kampen på under fire minutter.

Mandag kveld gjestet Byåsen-2 Guldbergaunet i et forsøk på å ta poeng fra serielederen i tredjedivisjon. Bortelaget startet kampen med to store målsjanser og fikk ballen i mål etter hjørnespart bare tre minutter ut i kampen.

Etter kalddusjen våknet SFK, og skapte flere gode sjanser etter fint spill. Etter 14 minutter ramlet ballen ned i Byåsens 16-meter, Emilie Bye slapp ballen ned til storscorer Silje Granhus som dunket ballen i nett-taket fra fem meter. Tre minutter senere var Granhus på farten igjen og sørget for at Steinkjer snudde kampen på under fire minutter.

2-1 var stillingen til pause og andre omgang ble på mange måter en forsvarskamp hvor ingen av lagene klarte å etablere et stabilt press. Likevel hadde SFK flere muligheter til å avgjøre kampen, men lyktes ikke med avslutningene.

To minutter på overtid vant Byåsen ballen på midtbanen, fikk spilt igjennom Guro Furu som ble lagt i bakken av SFK-stopperne Hanna Macedo og Hanna Gangstad like utenfor 16-meteren. Det påfølgende frisparket ble mesterlig reddet og kippet over tverrliggeren av målvakt Maren-Anna Ulsund. Hjørnesparket ble ufarlig og kampleder Pål Johannesen fra Bjørgan blåste av kampen som dermed endte 2-1 til SFK.

PS! SFK leder 3. divisjon avdeling 1 med 9 poeng og 8 mål i pluss. Det er samme antall poeng som både Tiller og Strindheim, men Tiller har en kamp mindre spilt. Silje Granhus er avdelingens toppscorer med 9 mål – like mange som Malvik-spiller Linnea Myrbekk.

Steinkjers lag: Maren-Anna Ulsund, Mathea Hoseth Svendsen, Hanna Gangstad, Hanna Macedo, Rikke Flakken Solhaug, Synne Brønstad, Ane Troet Saur, Amanda Østvik, Emilie Bye, Silje Granhus og Charlotte Lein. Benyttede reserver: Sigrid Ferstad, Thelma Holmen, Sandra Vatn og Eirin Skrattalsrud.

Målåvakt Maren-Anna Ulsund hadde en superredning to minutter på overtid og sørget dermed for at alle poengene i mandagens kamp mot Byåsen ble igjen i Steinkjer.
Amanda Østvik i duell med Byåsens Ina Raaum.