Fotball For Alle

Barneutvalget i SFK søkte i januar 2018 på midler fra integrerings og mangfoldsdirektoratet (IMDi), til et prosjekt vi har kalt «fotball for alle». Søknaden ble innvilget, og klubben fikk tildelt 70 000,- av IMDi.

Bakgrunnen for søknaden er at Steinkjer fotballklubb er så heldige å ha med svært mange barn fra forskjellige nasjonaliteter i sine aldersbestemte lag. Gjennom flere år har vi sett at det å delta på fotball har vært og er en suksessfaktor for integreringen når man kommer som ny til Steinkjer. Her kan man ha det morsomt og få gode opplevelser sammen, uavhengig av nasjonalitet, språk og kulturell bakgrunn. Vennskap blir knyttet, og språk blir lært.

Denne positive effekten av aktivitet ønsker vi nå å forsterke ytterligere, gjennom å tilby fotballaktivitet også gjennom vinteren. Tilbudet er rettet mot absolutt alle barn i SFK sin barneavdeling.

Nå som Steinkjer skole er under bygging er det lite tilgang på gymsaler, og vi er nødt til å leie hallflater i Steinkjerhallen. Det koster selvsagt penger, så midlene vi har fått fra IMDi kommer derfor svært godt med.
Hallflater er bestilt for hele vinteren, for alle lag i SFK sin barneavdeling.

Av erfaring vet vi at en del barn kan bli sittende mye passive hjemme på vinteren, da de av forskjellige årsaker ikke deltar på de tradisjonelle vinteraktivitetene. Dette unngår vi nå, med å tilby gratis trening for alle som har lyst til å være med – hele vinteren gjennom. Det er viktig å huske at innendørs fotball på vinteren også er en aktivitet som krever svært lite av utstyr. Har man et par innesko og et sett leggbeskyttere kommer man langt.

Vi er allerede godt i gang med disse treningene. På bildet ser dere 17 gutter på 7 og 8 år som storkoser seg i Steinkjerhallen på forrige trening.