Steinkjer Fotballklubb signerer ny spiller

Andrej Novak (26) melder overgang fra Namsos IL til Steinkjer FK.
Kun formaliteter gjenstår før “Andy” blir klar, sier Kristoffer Govasmark, daglig leder i Steinkjer FK. Keeperen fra Slovakia blir beskrevet som en spiller som er dominant i feltarbeidet, og flink til å lese spillet av hovedtrener Yngve Sakshaug.

Innherred Boligbyggelag har vært en viktig bidragsyter for å kunne få på plass en avtale med Andy. Bedriften har tilbudt den nye Steinkjer-keeperen jobb, slik at kabalen med jobb, bolig og kontrakt med SFK har gått opp.

Innherred Boligbyggelag synes det er riktig og viktig å kunne bidra på denne måten for å kunne styrke spillerstallen og bidra til klubbens utvikling, sier daglig leder Vegar Furunes. Vi forstår at klubben også har behov for rene sponsormidler i form av penger, men mener parallelt at næringslivet i og rundt Steinkjer kan være en viktig bidragsyter for å sikre spillere jobb, lærlingeplasser og trainee-stillinger.

Innherred Boligbyggelag har gjennom vinteren tilbudt flere aktuelle spillere jobb, blant annet stilling som økonomikonsulent, for å kunne styrke klubbens jakt på spillere. Boligbyggelaget har også lagt til rette slik at hovedtrener Yngve Sakshaug, som er teknisk leder i bedriften, skal kunne kombinere fulltidsjobb og den krevende treneroppgaven.

– Vi tror at en felles dugnad fra næringsliv og utdanningsinstitusjoner i Steinkjer-området er et svært viktig om vi ønsker et Steinkjerlag oppover i divisjonene. Det er avgjørende at yngre spillere ser en mulighet for utdanning og jobb etter videregående skole, slik at de ikke trenger å reise bort fra byen. Jeg er overbevist om at flere bedrifter har mulighet til å tilby hel- eller deltidsstillinger, legge til rette for lærlingeplasser i samarbeid med opplæringskontor eller tilby traineestillinger der yngre arbeidstakere kan få prøve seg i arbeidslivet, parallelt med en fotballsatsing i SFK.

Furunes peker også på at det ville vært en stor styrke om man i samarbeid med universitet kunne fått frem noen desentraliserte studier som kunne vært interessant for potensielle Steinkjer-spillere, både jenter og gutter, etter videregående.

– Hadde man på Steinkjer, i tillegg til de studier som finnes på Nord Universitet, kunnet tilby for eksempel ingeniørutdanning, fysioterapiutdanning eller jus, kunne flere ungdommer funnet muligheten for en satsing i SFK kombinert med studier og senere jobb.

Vi ønsker å legge til rette for at flest mulig spillere ser mulighetene ved å bo på Steinkjer samtidig som de spiller for Steinkjer FK, og setter pris på at Innherred Boligbyggelag har bidratt i denne prosessen, avslutter Govasmark.