Nytt trenerteam i SFK

Steinkjer Fotballklubb (SFK) kan i dag presentere et nytt trenerteam med Yngve Sakshaug (46) som hovedtrener og Kjetil Hoddø (46) som assistent. – Vi er veldig godt fornøyd med vårt trenerteam, og ser fram til at de skal starte opp i klubben, sier styreleder Arve Løberg.

Prosessen med å få på plass nye trenere har pågått i hele høst. Et utvalg bestående av Eirik Tronstad (leder), Pål Anders Dahl, Kennth Hoseth og Lars Asbjørn Holmvik har vært gjennom 27 søknader fra kandidater som hadde søkt jobben. I tillegg har man gjorde undersøkelser rundt andre aktuelle kandidater.

I siste runde satt utvalget igjen med 5 kandidater og etter en utsjekk med styret gikk utvalget en ekstra runde med to av kandidatene.

– Utvalget innstilte på Yngve Sakshaug som hovedtrener og dette har et enstemmig styre i SFK sluttet seg til. Jeg er godt fornøyd med prosessen som utvalget har gjort og det er lagt ned et betydelig arbeid både i forhold til aktuelle kandidater, spillergruppa, styret og andre i klubben, sier styreleder Arve Løberg.

Yngve Sakshaug er 46 år og har som fotballfaglig utdannelse UEFA B-lisens. Han har i fem sesonger, under to forskjellige hovedtrenere, vært assistenttrener i tillegg til at han har trent lag i klubbens ungdomsavdeling. Sakshaug har selv spilt på SFK’s A-lag og kjenner både klubben og spillergruppa godt. Utvalget har lagt spesiell vekt på hans kompetanse på treningsfeltet og den oppfølgingen han har av enkeltspillere.

Kjetil Hoddø har spilt på SFK sammen med Yngve Sakshaug og den siste sesongen har han vært assistent for avtroppende trener Odd Einar Fossum.
Hoddø har tidligere også trent Namsos.

– Jeg er glad for at vi nå kan presentere et trenerteam som vil ha fokus på å utvikle A-laget til SFK. Vi har god tro på at dette teamet vil bli godt mottatt av spillergruppa og vi tror nye spillere vil finne det interessant å spille for SFK, sier Arve Løberg.

– Dette er en utfordring jeg ikke kunne si nei til, når sjansen bød seg. Jeg har vært levende opptatt av fotball hele mitt voksne liv og jeg ser virkelig fram til å jobbe med en spillergruppe som jeg tror har et bra potensial. Jeg kjenner Kjetil godt og vi har veldig sammenfallende fotballfilosofi, som vi nå sammen skal få prøve ut i SFK.
Dette gleder jeg meg til, sier Yngve Sakshaug.

Ingen i det nye trenerteamet vil gå inn i rollen som lærer ved fotballinja ved Steinkjer videregående skole, men SFK har dialog med skolen og vil finne løsninger på dette om skolen ønsker det. Samarbeidet med Steinkjer videregående skole har vært og vil være viktig for klubbens videre utvikling.