SKADER OG FORSIKRING

Skader og forsikring

Generelt

Fotballspillere er utsatte for å bli skadet både i kampsituasjoner og på trening.

Skader på kne og ledd er mest vanlige.

Riktig trening og skadeforebyggende arbeid er det viktigste en kan gjøre for å unngå skader og redusere konsekvensen av skader.

Idrettens Helsesenter

Hvis skade likevel oppstår har fotballspiller i Norge rask tilgang til et kvalitetssikret behandlingstilbud som dekkes av fotballforsikringen.

Idrettens Helsesenter er eid av Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball (50/50), og gjennom fotballforsikringen kan fotballspillere ringe Idrettens Skadetelefon for blant annet å få et kvalitetssikret og godt behandlingstilbud i nærmiljøet som dekkes av fotballforsikringen.

Idrettens helsesenter har egen nettside med mer informasjon https://www.fotball.no/nff/Idrettens-Helsesenter/

Idrettens skadetelefon (telefonnummer 04420)

Idrettens Skadetelefon, er en del av Idrettens Helsesenter..

Idrettens Skadetelefon hjelper til med rask og riktig utredning og behandling.

Åpen alle dager mellom kl. 09.00 og 21.00

• Helsepersonell med spesialkompetanse på fotballmedisin
    • Rådgivning og behandling
    • Bestilling av utredning og behandling
    • Tilgjengelighet og oppfølging
    • Tilgjengelig for alle registrerte spillere fra det året de fyller 13 år

Fotballforsikringen

Fotballforsikringen inkluderer fotballspillere i alle aldre.

Informasjon finnes på følgende nettside:

For spillere under 12 år er det et krav om at spillerne er registrert som medlem av en fotballklubb tilknyttet Norges Fotballforbund. Spillerne vil dermed også være dekket ved utøvelse av organisert aktivitet i øvrige idrettslag som er medlem av Norges Idrettsforbund.

Dette betyr at alle fotballspillere, uavhengig av alder og nivå, har samme dekning under grunnforsikringen.

Spillere som har fylt 13 år må være registrert i FIKS som aktive med lagsforsikring inneværende sesong for å være dekket av forsikringsordningen.

Grunnforsikring

Alle fotballspillere som er registrert i en klubb er forsikret med en grunnforsikring.

Fotballforsikringen gir en behandlingsgaranti, dekning ved de vanligste belastningsskadene, dekning til utredning og behandling av spiseforstyrrelser, og direkte tilgang til idrettsmedisinsk kompetanse gjennom Idrettens Skadetelefon: 04420.

Utredning, behandling og rehabilitering utføres i et kvalitetssikret behandlernettverk.

Grunnforsikringen baserer seg på behandling i det offentlige helsevesenet, og en må vente på behandling i den offentlige helsekøen.

Utvidet forsikring

Ved å tegne en utvidet forsikring vil man kunne få behandling på private institusjoner uten å å stå i den offentlige helsekøen. Prisen varierer etter spillerens alder og divisjonsspill, men for barn- og ungdom ler prisen i 2015 ca. kr. 1 000 pr. år.

Informasjon om utvidet forsikring og pris ligger på https://www.fotball.no/nff/Idrettens-Helsesenter/

Utvidet forsikring gir:

• Utredning og behandling innen 14 dager
    • Dekning for de vanligste belastningsskadene
    • Høyere dekningsgrense

Klubben anbefaler å tegne en frivillig utvidet forsikring for spillere fra 13 år og oppover, da ytelsene med denne forsikringen er VESENTLIG bedre. Vi har mange eksempler/skader hos spillere i klubben som bekrefter dette.