Iver Ryan (14) trener med Stokes fotballakademi

Iver Ryan fra Steinkjer fotballklubb sammen med Stokes keepertrener Joe Potts.

Stokes keepertrener Joe Potts ble imponert over 15-åringen  under fotballskolen på Byafossen. Det førte til at Potts inviterte SFK-keeperen til en ”drømmeuke” på klubbens fotballakademi i England.

Iver Ryan spiller vanligvis på SFKs G16-lag, men i vinterferien er han å finne på Stokes treningsarena. Her får han spille sammen med de beste spillerne i klubbens fotballakademi og får god rettledning av klubbens keepertrener Joe Potts.

– Det har vært en helt super uke, sier Magne Ryan som er far til Iver. Han sier Stoke på alle måter er en profesjonell klubb som har tatt veldig godt i mot både spiller og far.

– Det er veldig inspirerende å være her og se hvordan de trener. For Iver sin del har han fått veldige god oppfølging og fine tilbakemeldinger hele vegen. Det er rett og slett en enorm opplevelse å  være her, sier Ryan.

Et av Englands beste akademi

Vilhelm Smalås fra Egge ble også plukket ut fra fotballskolen på Byafossen, og reiste sammen med Iver til Stoke i vinterferien. Stokes fotballakademi består av cirka 200 spillere, og budsjettet for barne- og ungdomsakademiet er på svimlende 28 millioner norske kroner. Akademiet er ett av 25 akademi i England som har den høyeste ratingen og spiller dermed mot andre lag som har ungdomsakademi – som Liverpool, Manchester United og Aston Villa.

Iver og Vilhelm startet med treningene allerede mandag hvor det nærmest var en fotballskole for lokale spillere. De tre siste dagene fikk guttene fra Steinkjer prøve seg sammen med Stokes akademispillere.

Fikk se hva som kreves

– På mange måter fikk vi en leksjon i hva som kreves for å bli en topp internasjonal spiller. Det er et valg du må ta tidlig, og jobbe for hele døgnet. Det er veldig mye læring å se hvordan  de unge spillerne i Stoke gjennomfører treningene og utfordrer oppgavene på banen, sier Ryan.

Oppholdet i England avsluttes med a-kamp mellom Stoke og Cardiff lørdag ettermiddag før turen går hjemover søndag.

Stoke hentet keeperen Adam Davies fra Wales tidligere i år. Denne uka trente han sammen med Iver Ryan (15) fra Steinkjer.