– Idrettsgleden betyr alt

Trenerne mener alle kunne ha godt av et jubelkurs av SFK Tilrettelagt fotball. Nå ønsker de at flere tar del i suksessen.

I underkant av 20 ivrige fotballspillere har hver uke i hele vinter og sommer vært på treningene til laget som Sonja Dyrstad, John Skjelvåg, Elin Teistklub og Paul Magnus Kolstad har hatt ansvaret for i 2019.

– Vi går fra hver eneste trening med et stort smil om munnen. Det er utrolig givende å få lov å trene en så fantastisk gjeng med idrettsutøvere, sier trener Sonja Dyrstad.

Sosialt og sportslig

I Tilrettelagt fotball betyr det sosiale minst like mye som de sportslige resultatene. Dyrstad sier at de har flere som ikke kan delta aktivt på treningene, men som finner sin måte å delta i gruppa på.

– Vi er den eneste klubben som har rullestolbrukere i gruppa. Det er ingen hindring fra å kunne delta som for eksempel dommer eller hjelpe til med medisinskrinet. Her handler det først og fremst om å komme seg ut av leiligheten å treffe gode venner.

Dyrstad sier videre at begrepet Tilrettelagt fotball nå er utvidet fra å være et tilbud til spillere med en funksjonshemming også er utvidet til å være et tilbud for alle som sliter med sykdom, psykiatri eller rett og slett sliter med å tilpasse seg andre lag.

– Det gir nye muligheter for flere deltakere, og vi ønsker svært gjerne flere inn i gruppa. I September er det vi i Steinkjer som arrangerer kampdag, og da hadde det vært topp med mange både i støtteapparatet og på banen, smiler Dyrstad.

Suveren idrettsglede

Hun anbefaler også å komme på både treningene og kampene til laget for å oppleve en helt spesiell idrettsglede og supre jubelscener.

Vi kan godt holde jubelkurs, vi – for der er vi helt sjef! Det er ikke uvanlig med hverken spontane jubelbrøl eller feiring nedover hele langlinja for å få med seg publikum.

PS! Sonja, Elin og John å ønsk nye og gamle spillere velkommen tilbake i januar og sesongstart for 2020. Treningene blir mandager fra klokka 17.00. Treningene starter mandag 6. januar.