Damelaget vant OBOS-cupen 2019

Vinner av OBOS-cup 2019: Steinkjer FK seniordamer. Øverste rekke fra venstre: Malin Kolstad, Maren Aune, Sigrid Ferstad, Eirin Skrattdalsrud, Amanda Østvik, Ane Saur, Silje Granhus, Charlotte Lein, Mathea Svendsen, Julie Viem. Første rekke fra venstre: Thea Myrvold, Rikke Flakken, Sandra Vatn, Hedda Rennan, Elin Teistklub, Hanna Bjørnes, Synne Brønstad. Andrea Fiskum spilte også kampen for SFK, men måtte ut med skade og videre til sjekk på legevakt.
OBOS-finalen mellom SFK og Vestbyen måtte ut i ekstaomganger før kampen ble avgjort, men seniordamene gjorde som J17 og tok med seg pokalen hjem til Guldbergaunet.

– Jeg er utrolig stolt over den innsatsen alle legger ned i dag. «Kaoskamp» med mange dueller, skader og skifter. Men vi blør for drakta og holder helt inn. Det gjør meg stolt og glad, sier hovedtrener Ivar Selnæs etter triumfen i Abrahallen

Men det var Vestbyen som åpnet best kampen som ble spilt Abrahallen lørdag kveld. Etter seks minutter puttet Therese Haagenstad Vik ballen i mål for laget fra Trondheim.

I det 24. spilleminutt utlignet Steinkjer ved Synne Brønstad, før Vestbyen svarte opp bare tre minuttere senere og la på til 2-1. Deretter sørget to kjappe mål fra Synne Brønstad for at SFK snudde kampen like før pause, og ved halvspilt kamp ledet 2-3 – etter at Brønstad hadde scoret ekte hattrick.

Midt i andre omgang utlignet Vestbyen på nytt og da dommeren blåste av kampen etter ordinær tid var kampen fortsatt uavgjort og lagene måtte ut i ekstraomganger.

Også her tok 2003-modellen Synne Brønstad tak i kampen for Steinkjer. Hun scoret sitt fjerde mål for dagen i det 97. spilleminutt, og da midtstopper Julie Viem klinket ballen i mål fra 30-35 meter, kunne det virke som om kampen var i ferd med avgjøres.

Vestbyen ga imidlertid aldri opp og reduserte til 4-5 fem minutter før andre ekstraomgang var over, og det ble ny spenning i kampen, men i siste spilleminutt fikk Silje Granhus tak i ballen og dunket den i målmaskene bak Vestbyen keeperen. Dermed var OBOS-finale nummer to på like mange dager et faktum. Girri-Girri!

Andrea Fiskum måtte ut med skade og ble kjørt til legevakt med store smerter i kneet. Hovedtrener Selnæs krysser fingrene og håper hun er fort tilbake på banen.

– Det var mange som sprang noen ekstra meter for Andrea på slutten av kampen. Vi krysser fingrene og håper på kjapp retur på treningsfeltet.

Nå tar seniorlaget en uke treningsfri, men starter oppkjøringen mot neste sesong allerede neste uke, sier Selnæs.

SFKS lag: Elin Teisklub, Hanna Bjørnes, Mathea Svendsen, Rikke Flaken, Julie Viem, Synne Brønstad, Ane Saur, Malin Kolstad, Silje Granhus, Sigrid Ferstad, Charlotte Lein, Amanda Østvik, Hedda Rennan, Thea Myrvold, Maren Aune, Andrea Fiskum, Eirin Skattdalsrud og Sandra Vatn.

Bilder fra kampen: