Damelaget styrker sitt team

Steinkjer FK har gleden av å presentere Henriette Prøsch Hage som ny spiller og fysioterapeut. Henriette skal i tillegg til å være spiller ha en rolle som ansvarlig fysioterapeut for vårt j17 og damelag.

Henriette skal bidra med sin kunnskap på følgende områder:

• Skadeforebygging
  • Behandling
  • Som kontaktperson for spillere ved eventuelle langtidsskader

SFK er meget godt fornøyd med at vi har signert en avtale med Henriette.

Hovedtrener på damelaget Bernt Myrvold sier følgende:

Vi i teamet rundt j17 og damelaget har definert «skadeforebygging» som ett av de viktigste elementene for å utvikle enkeltspilleren, men også for utviklingen av laget.

Vi har fått fantastisk oppfølging av CARE v /Rune Asp, med ukentlige fotballrelaterte styrkeøkter gjennom vinter/vår, samt i sommerpausen. Veiledningen på gjennomføring tar jentene også med seg når de gjennomfører egentrening.

Vi er også nøye på å styre enkeltspillernes kampbelastning. Trenerteamene rundt j15-j17 og damelaget møtes hver 2-3 uke for å legge kampplaner, noe som sikrer at vi unngår overbelastning på enkeltspillere.

Med Henriette på treningsfeltet får vi ytterligere styrket satsningen. For spillere og trenere er det meget ønskelig å få inn en fysioterapeut i treningshverdagen, som kan bidra med å lede øvelser, aktiv skadebehandling, og eventuelt råd og veiledning til enkeltspillere som er skadet. Dette blir helt genialt.

Vi tok en prat med nysigneringen.

Hvem er Henriette?

En blid og aktiv 22år gammel jente fra Oslo. Ferdigutdannet fysioterapeut som flyttet til Steinkjer i august pga turnustjeneste.

Idrettsbakgrunn

Spilt tennis siden jeg var liten og jobbet som tennisinstruktør i 9år for lokalklubben hjemme i Oslo. Har de siste årene drevet aktivt med styrketrening og konkurrert i bodyfitness (NM2017).

Fotballbakgrunn

Spilt fotball for Korsvoll fra barneskolen til videregående. Sluttet å spille aktivt da jeg startet på studier i Trondheim. Har spilt noen bedriftskamper for fysiolaget.

Fysioterapistudiet/kompetanse

Fullført bachelor i fysioterapi ved NTNU (2018) og har nå startet turnustjenesten i Steinkjer kommune.

Har i tillegg følgende kurs

• Grunnkurs i idrettsfysioterapi – Trondheim Idrettsklinikk
  • Kurs i KRT (Kognitiv rehabiliteringsterapi) og MMT (Medisinsk treningsterapi)
  • Massasjekurs
  • Trener1 kurs – Norges Tennisforbund
  • Lederkurs for ungdom – Norges idrettsforbund

Hvorfor sa du ja til å bidra?

Fra mitt første møte med SFK har jeg blitt utrolig godt tatt imot fra både klubb, spillere og trenere. Jentene møtte meg med et stort smil på min første trening og alle var nysgjerrige på hvem den nye jenta var. SFK virker å være en klubb med dyktig trenere og sportslig apparat som legger ned en ekstra innsats for å legge til rette for satsing på damefotball.

Det å få tilbudet som ansvarlig fysioterapeut er en unik mulighet hvor jeg kan få masse nyttig erfaring og utvikle meg som fysioterapeut. Jeg håper å kunne bidra positivt i klubben, både sportslig og faglig sett. Det er utrolig gøy å få denne muligheten og jeg gleder meg til å samarbeide med den flotte gjengen i SFK.

Girri girri