Bidra til klubben og de som trenger det

Steinkjer FK har i samarbeid med Charlottelund SK og Renotek Tekstiler der alle personer kan bidra til og støtte Steinkjer FK og hjelpe flere som trenger det med og kaste ALT av klær og tekstiler i slike klescontainere som klubben nå har fått satt ut rundt om i Steinkjer.

La klær gå i arv.

Det er budskapet fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).
Miljøeffekten av å bruke klær, sko og tekstiler om igjen, istedenfor å brenne, gir store energibesparelser, mindre avgasser, reduserte CO2- utslipp og lavere vann- og kjemikaliebruk.
Konseptet har en stor miljøeffekt også for kommunen, som hvert år vil spare tusener av kroner på gjenbruk i stedet for å brenne.

Miljø har vi snakket om i tiår, men hva betyr det egentlig ?
Folk spør seg hvordan man kan bidra og da er det å levere inn klær, sko og tekstiler man er ferdig med, ikke trenger mer, optimalt.

Hvor går det som samles inn av klær, sko og tekstiler ?
Hofmann Renotec har over noen år etablert et meget godt mottagerapparat og selger alle sine klær direkte til Polen eller Ukraina. Her blir alt sortert, hvor ca. 50 % selges videre til brukt butikker.
Det er enorm stor etterspørsel etter brukte klær, sko og tekstiler i disse landene, på grunn av landenes dårlige økonomi og store fattigdom.

Ca. 40 % av det som samles inn, sendes videre til bl.a. Togo i Afrika, hvor kvinner kan kjøpe 25 kilos sekker med klær, sko og tekstiler, på krita, og ta med seg til sin landsby og selge dette videre på de lokale markeder.
En kvinne kan brødfø en familie på ca. 20 familiemedlemmer i en hel måned ved å selge en sekk med klær, sko og tekstiler.

Klær, sko og tekstiler som ikke kan brukes, går til bl. a. isolasjonsmatter i bilindustrien, ryer, pussefiller for bilverksteder m.m.

Vi garanterer at det som samles inn, ikke kommer for salg i Norge., eller Sverige.

Hjelp til selvhjelp Med vårt innsamlingskonsept er vi en stor miljøkjempe, som skaffer arbeidsplasser i Norge, Polen, Ukraina og i små landsbyer i Afrika, samtidig som det gir gode penger til idretten, skolekorps, humanitære organisasjoner og ikke minst fattige og syke.

Vi ønsker også at borettslag og lignende kan ta kontakt hvis det skulle være av interesse at vi skal sette ut en container hos dere, ta kontakt med alexander@steinkjerfk.no for mer info.

Her er plasseringene på containerne i Steinkjer

Guldbergaunet Stadion
Bunnpris Guldbergaunet
Rema 1000 Guldbergaunet (ved inngang)